کوثرجانکوثرجان، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 8 روز سن داره

❤پرنسس کوثر❤

لهجه

1393/9/10 11:19
نویسنده : مامانی
249 بازدید
اشتراک گذاری

موقعیت جغرافیایی محل زندگی ما بین دو استان بزرگ کشور قرار داره، اینه که احتمالا کوثر جان از حس شونصدمش استفاده میکنه و کلمات رو به لهجه ای که به هیچ کدوم از استانها برنخوره تلفظ میکنه:

بعضی کلمات رو اصفهانی تلفظ میکنه، خصوصا جملات سوالی مثل هوا سردِس؟؟ دُجا رفتِس؟ و ...؛

بعضی کلمات هم طبق محاوره معمول (به اصطلاح کتابی) تلفظ میشه؛

اما بعضی دیگه از کلمات به لهجه کوثرجانی است

فتحه زیاد کاربرد داره، به این شکل :

بَخَریم، گلَ سر، بَهَما (بفرما)،بَبَر، هُندانه، سوخیده (سوخته) یا مثلا لامپ رو روشن نکن می سوخه، پُتت (پفک: محبوب این روزهاشخطا)عسیسم،

 

براش شعر یه توپ دارم قلقی رو خوندم: حالا تا میگی فلان چیز آبیه   میگه: میزنم زمین هوا میزهخندونک

******

در ادامه دلبری هاش (یا به عبارتی سیاستمداری) صدام میزنه: مامان جوووووووونمزیبا

*****

یادم نیست در چ موقعیتی (احتمالا عصبانی شدم) و  گفتم "فلانی شور میزنه"خجالت

حالا یکی از بازیهاش این شده که عسل رو بر می داره، به کرات غذا بهش میده، و گاهی هم با قیافه درهم و مثلا نگران میگه: شور می زنه، بچه گشنشه   و سعی میکنه تندتند غذا بهش بدهزبان

 

***********************

دیشب در جریان بازیهاش سرش زمین خورد و پیشونیش  حسابی کبود شد، هنگام خواب هم به یک باره 3تا پایه های تختمون شکست!!!،  به بلاخیز بودن ماه صفر مطمئن شدم، انگار کم صدقه گذاشتم، شما هم در این ماه صدقه رو فراموش نکنین                الهی که همیشه سالم باشینمحبت

پسندها (5)

نظرات (8)

مامان محمد مهدي (مرضيه)
10 آذر 93 11:41
ميزنم زمين هوا ميره گفته بودم كه منتظر هندونه هاي بزرگتر باش شور ميزنه متوجه نشدم چيه بلا دور انشاالله،‌صدقه زياد بدين پايه هاي تخت چه جوري شكست اون وقت
مامانی
پاسخ
آره، توی این فصل سرما همین هُندانه ها هم غنیمته گاهی که یکی یه حرفی یا درخواستی رو پشت سرهم چندبار تکرارکنه بدون توجه به جوابت، یا اصلا فرصت جواب دادن بهت نده این اصطلاح کاربرد داره ممنون، چشم نمیدونم، چیزی که تعجب منو برانگیخت شکستن همزمانش بود که نتونستم بفهمم دلیلش چی بود و این شد دلیل روی زمین خوابیدن ما، و عوض شدن جای کوثرجان، و بهونه یافتن برای دیرخوابیدن
مامان راحله
10 آذر 93 13:58
آخی عزیزممممممممممممم بچه ها حواسشون به همه چی هست و فورا اونو تقلید میکنن ...
مامانی
پاسخ
بله، خیلی بیشتر از اون چیزی که ما فکر میکنیم حواسشون هست
الهام مامان علیرضا
10 آذر 93 14:00
خوش لهجه ای کوثرجان ومخصوصا اون قسمت اصفهانی رو خوب میای!راستش من با هم ولایتی های شما زیاد دوستی داشتم اصطلاحات خاص زیاد دارن ولی لهجه ندارند! و یکی از اون اصطلاحات خاص اینه : زنگت می زنم به جای بهت زنگ می زنم البته زیاد بلد بودم ولی الان حضور ذهن ندارم درست میگی منم شنیدم میگن صدقۀ ماه صفر رو باید روز به روز کنار بذاری کاش همون لحظه می گرفتیش و روی پیشونیش کمپرس یخ میذاشتی کمی داد و فریاد می کرد ولی کبود نمی شد ببوسش از طرف من
مامانی
پاسخ
ممنوم خاله جون، نظر لطف شماست خواستین براتون کلاس آموزشی زبان میگذاریم بله، منم شنیده بودم، ولی مقید به روزانه اش نبودم انقدر گریه کرد و ترسیده بود که با این کار ترسش بیشتر میشد، و من فقط سعی کردم آرومش کنم البته از صدایی که از افتادنش اومد خودم خیلی ترسیده بودم، و تنها کاری که به ذهنم رسید این بود که خودمو آروم نشون بدم، و سعی کنم آرومش کنم اصولا کوثر تحملش نسبت به درد بالاست و زیاد آه و ناله نمیکنه، ولی دیشب خیلی گریه کرد (تا مرحله رسیدن به تهوع) و تا کلی وقت بعدش فکر میکرد میشه دردش رو دور انداخت، هی میخاست اون قسمت از پیشونیش رو بکنه و دور بیاندازه
الهام
10 آذر 93 16:18
الهی لابد خیلی درد داشته یه بارم علیرضا 18 ماهه بود از تخت با سر افتاد رو سرامیکها راستی حسابی درگیرم با اون جمله ات Please translate
مامانی
پاسخ
من به خاطر تجربه تلخی که دارم (که قبلا هم بهت گفتم)خیلی از اینکه به سر بچه ضربه بخوره، هرچند هم کوچیک میترسم و حالم بد میشه فکر کردی فقط خودت میتونی قوانین فیزیک رو برای ما ترجمه کنی، ما هم بالاخره باید هنری از خودمون در وَ کنیم
لوسی می
10 آذر 93 23:56
این میزنم زمین هوا میره خیلی باحال بود و همچنین شور میزنه! ) انشالله همیشه سلامت باشین همه ی خانواده تون اینکه گفتم گیر نده محض این نبود که بگم داری گیر میدی! محض این بود که یه وقت گیر ندی! خخخخخخخخ! شوخی بود بیشتر )
مامانی
پاسخ
ممنونم از دعای خوبت بعله، همیشه پیشگیری بهتر از درمانه
لوسی می
11 آذر 93 13:04
برعکس همه ی کامنت هات این یکی چقدر مبهم بود! کدوم دلیل هایی که گفتم؟ کدوم فصل؟ آره برام توضیح بده که اساسی نگران شدم!
الهام
11 آذر 93 16:15
عاقبت این جمله عجیب و غریب و ترجمه نکردی! یه کاری نکن زنگ بزنم به اون همشهریتون و بپرسم! اخه بد میشه!؟
مامانی
پاسخ
جوابت رو دادم عزیزم، نرسید به دستت؟؟؟
مامان آنیسا
12 آذر 93 8:46
قربون این دختر شیرین زبون که لهجه اختراع کرده برا خودش
مامانی
پاسخ
ممنونم، شما لطف دارین